Kontuzje – największy wróg każdego sportowca

Kontuzje – największy wróg każdego sportowca. Napastnicy, którzy prowadzą do frustracji, obniżenia nastroju, poczucia spadającej formy i lęku przed tym, że nie uda się osiągnąć założonego celu.

Odczucia te sprawiają, że za wszelką cenę chcemy wrócić jak najszybciej do treningu. Pomimo przeciwwskazań i niepełnego wyleczenia, próbujemy swoich sił co prowadzi do błędnego koła, ponieważ kontuzja wraca ze zdwojoną mocą. Czy choć raz nie miałeś/miałaś w swoim życiu takiej sytuacji? Jak podjeść do tematu kontuzji? Co zrobić, by bezpiecznie wrócić do treningu i piąć się na coraz wyższy sportowy poziom? W tym artykule postaram się pokrótce zarysować schemat profesjonalnego podejścia do sprawy!

Na wstępie chciałbym przedstawić najczęstsze przyczyny prowadzące do powstania kontuzji oraz schematyczny mechanizm leczenia tkanek. Pomijając bezpośrednie urazy mechaniczne, na które często nie mamy wpływu, jako czynniki zwiększające ryzyko urazu możemy zaliczyć:

  • przeciążenia i urazy narządu ruchu pojawiające się na początku sezonu, kiedy to po okresie roztrenowania intensywność treningowa jest zbyt wysoka,
  • zbyt szybkie podjęcie aktywności po wcześniejszym urazie,
  • zła technika wykonywanych ćwiczeń,
  • pomijanie rozgrzewki przed treningiem oraz rozciągania i odpowiedniej  regeneracji po treningu,
  • koncentracja wyłącznie na dyscyplinie docelowej i brak stosowania treningów uzupełniających,
  • przeciążenia pojawiające się pod koniec sezonu kiedy jesteśmy już zmęczeni pokonanymi kilometrami i zapominamy o odpowiedniej regeneracji i odpoczynku,
  • zbyt wielkie ambicje i trenowanie ponad własne możliwości

Kiedy któryś z powyższych czynników zdecyduje, że na naszej autostradzie do nowej życiówki przytrafi się kontuzja nie jesteśmy jeszcze straceni. Nasz organizm jest inteligentną maszyną, która posiada niewiarygodne możliwości odbudowy i regeneracji. Po wykryciu, że coś nie działa jak powinno,  następuje skomplikowany, wieloetapowy okres naprawczy, który w zależności od rozległości urazu trwa od kilku do kilkudziesięciu dni. Jako świadomi i profesjonalni sportowcy możemy oczywiście wspomóc nasze ciało w szybszej regeneracji. W przypadku powstania urazu podstawową – domową metodą, którą możemy zastosować jest model PRICE:

P (protect) – ochrona uszkodzonego miejsca, np. przez unieruchomienie.
R (rest) – zaprzestanie treningu i oszczędzanie uszkodzonego miejsca.
I (ice) – schładzanie stanu zapalnego wywołanego urazem (jak najszybciej po kontuzji).
C (compression) – ucisk kontuzjowanego miejsca np. przez zabandażowanie
(elevation) – ułożenie uszkodzonej części ciała powyżej poziomu serca.

Kiedy czujemy, że powyższe działanie przyniosło pozytywne rezultaty możemy stopniowo wracać do treningu. Trening należy jednak dozować w rozsądny i odpowiedzialny sposób. Najlepiej zacząć od 2-3 jednostek testowych, w których to wyjdziemy na spokojny trening i kiedy tylko pojawi się ból związany z naszym urazem przerywamy trening, a następną próbę podejmujemy za kilka dni. Uważa się, że aby wrócić do sportu nasza uszkodzona kończyna powinna osiągnąć ok. 90-95% siły przy analogicznym ruchu w drugiej kończynie, by nie doszło do ponownego uszkodzenia.

Zdarzają się również przypadki, kiedy potrzebujemy pomocy fachowca. Gdy powyższe postępowanie nie przynosi ulgi i czujemy, że nasza kontuzja to coś poważniejszego, nie należy bagatelizować sprawy i jak najszybciej udać się do specjalisty w celu diagnozy i podjęcia odpowiedniej terapii. Pamiętajmy, że odpowiednio postawiona diagnoza i skuteczna terapia przyczynia się do szybkiego powrotu do pełnej sprawności.

Reasumując: nie ma złotej recepty na to, jak należy postępować w przypadku kontuzji. Wpływ na powrót do pełnej sprawności ma wiele czynników osobniczych oraz sam mechanizm urazu. Tak jak wszem i wobec wiadomo lepiej zapobiegać niż leczyć! Nie każdy z nas musi mieć specjalistyczną wiedzę o tym jak skutecznie i bezpiecznie trenować, dlatego w i-Sport zawsze służymy pomocą. Chcesz zdroworozsądkowo powrócić do formy sprzed kontuzji? Chcesz mądrze trenować, aby wyeliminować ryzyko urazu? W i-Sport czekamy na Ciebie :)

Już dzisiaj skorzystaj z dwumiesięcznych przygotowań do Półmaratonu, kod dla nowych użytkowników platformy PZN60 za 129 zł zamiast 198 zł.